30 września 2025 r.

wtorek

Rejestracja uczestników

9.00 – 9.30

Otwarcie Forum

9.30 – 9.40

Efektywne planowanie oraz poprawne przygotowanie zamówień komunalnych

  • planowanie postępowań
  • badanie rynku oraz ustalanie wartości zamówień
  • określenie przedmiotu zamówienia, opis przedmiotu zamówienia oraz opis potrzeb i wymagań – różnice
  • jak poprawnie opisać warunki realizacji zamówienia, w tym opcji?
  • jak poprawnie opisać zakres realizacji oraz jego zmiany (na przykładzie utrzymania zieleni, odśnieżania zależnego od warunków pogodowych)
  • rekompensata za gotowość wykonawcy
  • jak poprawnie określić termin realizacji oraz jego zmiany?
  • wartość zamówienia oraz metody rozliczania
  • kary umowne a nienależyte wykonanie

Utrzymanie dróg gminnych w celu poprawy bezpieczeństwa poprzez usuwanie bieżących uszkodzeń nawierzchni

  • podstawy prawne przy udzielaniu zamówień publicznych w przedmiocie zamówienia
  • obowiązki zarządców dróg i ich odpowiedzialność
  • ważne z punktu widzenia specyfiki przedmiotu zamówienia opisanie przedmiotu zamówienia, określenia warunków udziału w postępowaniu i kryteriów oceny ofert
  • opcja – jako narzędzie elastycznego reagowania w trakcie realizacji zamówienia i dostosowywania do potrzeb zamawiającego

Przerwa

11.20 – 11.50

Organizacja transportu zbiorowego z uwzględnieniem komunikacji nocnej

  • wymagania ustawowe związane z transportem zbiorowym
  • sposób wyboru organizatora transportu
  • zamówienie in-house w kontekście transportu zbiorowego
  • wymagane zapisy dokumentów zamówienia w zakresie transportu zbiorowego
  • nocna komunikacja miejska
  • ogłoszenie o zamiarze przeprowadzenia postępowania

Postępowanie na utrzymanie i konserwację oświetlenia drogowego

  • obowiązki gminy wynikające z przepisów prawa w zakresie przedmiotu zamówienia
  • własność infrastruktury oświetleniowej a zadanie finansowania oświetlenia w gminach
  • tryby, w jakich udzielane są zamówienia na utrzymanie i konserwację oświetlenia drogowego
  • najważniejsze założenia opisu przedmiotu zamówienia
  • warunki udziału w postępowaniu a uprawnienia do wykonywania określonych czynności
  • kryteria oceny ofert pozwalające efektywnie wydatkować środki publiczne w tym obszarze

Przerwa

13.30 – 14.00

Grupowy zakup energii dla gmin

  • jak prawidłowo ukształtować w porozumieniu prawa i obowiązki członków grupy?
  • jak prawidłowo oszacować wolumen energii?
  • jak zaplanować postępowanie w ujęciu czasowym i jakie ryzyka wziąć pod uwagę?
  • jak wykorzystać dane z towarowej giełdy energii w celu uzyskania korzystnych ofert?
  • jak prawidłowo określić warunki udziału w postępowaniu w odniesieniu do wolumenu zamówienia?
  • klauzula waloryzacyjna w umowie na dostawę energii
  • zapisy umowne gwarantujące zamawiającemu stabilność cen energii

Zrównoważone zamówienia publiczne w usługach komunalnych - między polityką a praktyką

  • wprowadzenie do zrównoważonych zamówień publicznych (ZZP)
  • cele zrównoważonych zamówień: środowiskowe, społeczne, ekonomiczne
  • znaczenie ZZP w kontekście realizacji celów polityki publicznej i unijnej (Agenda 2030, Zielony Ład, KPO)
  • praktyczne zastosowanie ZZP w zamówieniach publicznych (warunki realizacji zamówienia, kryteria oceny ofert, wymogi środowiskowe)
  • wyzwania i bariery wobec ZZP (brak kompetencji zamawiających, obawy przed wyższymi kosztami, niska świadomość wykonawców)
  • rekomendacje i dobre praktyki (szkolenia i standaryzacja kryteriów ZZP, współpraca z sektorem społecznym, system monitorowania i raportowania ZZP)
  • bariery i niechęć wykonawców wobec klauzul społecznych
  • lokalność w zamówieniach – wsparcie dla lokalnych wykonawców

Zakończenie FORUM

15.40

Wśród prelegentów