Dzień 1

21 listopada 2024

czwartek

Rejestracja uczestników

9.00 – 10.00

Otwarcie Forum

10.00 – 10.10

Zaciąganie zobowiązań przez gminy na realizację zadań własnych w okresie dłuższym niż rok finansowy (budżetowy)

10.10 – 11.00

  • uwarunkowania prawne zaciągania zobowiązań w jednostce samorządu terytorialnego
  • realizacja zadań własnych przez gminy
  • prawo zamówień publicznych jako podstawa zaciągania zobowiązań cywilnoprawnych przez gminy
  • naruszenia dyscypliny finansów publicznych w zakresie zaciągania zobowiązań bez zabezpieczenia środków w planie finansowym gminy

Jacek Jerka

Dostosowywanie zawartej przez gminę umowy do zmieniających się warunków jej realizacji

11.00 – 11.50

  • kiedy możliwe jest dokonanie zmiany zawartej przez gminę umowy w sprawie zamówienia publicznego?
  • jakie zmiany umowy można uznać za istotne?
  • przykłady postanowień, które warto przewidzieć w umowie na wypadek konieczności jej zmiany

r. pr. Katarzyna Skiba-Kuraszkiewicz

Przerwa

11.50 – 12.20

Zamówienia in-house w praktyce – pułapki i wyzwania związane z udzielaniem zamówienia w tym trybie

12.20 – 13.10

  • czym jest zamówienie in-house i kiedy można skorzystać z tego rozwiązania?
  • jakie są przesłanki do udzielenia zamówienia in-house?
  • kiedy mamy do czynienia z „kontrolą sprawowaną jak nad własnymi jednostkami”?
  • jak liczyć przychody dla potrzeb zamówienia in-house?
  • czy można udzielić zamówienia in-house, jeśli wykonawca nie ma możliwości samodzielnego wykonania głównego przedmiotu zamówienia?

r. pr. Katarzyna Skiba-Kuraszkiewicz

Postępowanie na odbiór, transport i zagospodarowanie odpadów

13.10 – 14.00

  • najważniejsze założenia opisu przedmiotu zamówienia wynikające z ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach i ustawy o odpadach
  • warunki udziału w postępowaniu ze szczególnym uwzględnieniem uprawnień do wykonywania określonej działalności
  • kryteria oceny ofert
  • na co zwrócić szczególną uwagę w treści umowy?

adw. Magdalena Falkowska

Lunch

14.00 – 15.00

Sposoby zlecania usług transportowych przez gminy oraz związki metropolitalne i komunalne

15.00 – 15.50

  • udzielanie zamówień na usługi transportowe na podstawie:
    • rozporządzenia (WE) 1370/2007 Parlamentu Europejskiego i Rady
    • ustawy o publicznym transporcie zbiorowym
    • ustawy Prawo zamówień publicznych
  • podmiot wewnętrzny w orzecznictwie TSUE
  • udzielanie zamówień na usługi transportowe przez związki komunalne i metropolitalne spółkom z większościowym udziałem gmin

Grzegorz Kwitek

Organizacja ruchu ulicznego w mieście, w tym oznakowanie pionowe i poziome ulic

15.50 – 16.40

  • rola projektanta przy opracowaniu dokumentacji projektowej na budowę drogi
  • kryteria oceny ofert w postępowaniu na realizację budowy drogi
  • sporządzanie projektów organizacji ruchu drogowego – oznakowanie poziome i pionowe
  • symulacja natężenia ruchu drogowego a dobór odpowiedniego układu drogowego
  • uwzględnienie potrzeb wszystkich uczestników ruchu drogowego przy planowaniu budowy drogi
  • ścieżka rowerowa, velostrada, kontrapas rowerowy

Michał Zastrzeżyński

Zamówienia publiczne w oświacie na przykładzie zamówienia na dowóz dzieci / uczniów niepełnosprawnych do placówek oświatowych

16.40 – 17.30

  • obowiązek gminy związany z dowozem dzieci / uczniów niepełnosprawnych do placówek oświatowych – regulacje prawne, zagadnienia ogólne, OPZ, warunki udziału w postępowaniu, kryteria oceny ofert
  • kluczowe postanowienia umowy związane ze specyfiką zamówienia
  • problemy praktyczne

dr Andrzej Czerniak

Czas wolny

17.30 – 19.00

Kolacja

19.00

Dzień 2

22 listopada 2024

piątek

Otwarcie drugiego dnia Forum

9.00 – 9.10

Przestrzeganie przepisów o elektromobilności przy zamówieniach publicznych w gminach

9.10 – 10.00

  • zakres obowiązków zamawiających i problemy ze stosowaniem ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych w zamówieniach publicznych
  • elektromobilność w dokumentach zamówienia publicznego
  • skutki niedopełnienia obowiązków wynikających z ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych
  • elektromobilność w orzecznictwie KIO

r. pr. Agnieszka Bartczak-Żuraw

Odprowadzanie wód opadowych w mieście, utrzymanie urządzeń kanalizacji deszczowej w drogach publicznych i jej czyszczenie

10.00 – 10.50

  • projektowanie systemów odwodnienia w kontekście realizacji inwestycji miejskich
  • rola retencji w zarządzaniu kanalizacją deszczową
  • usługi utrzymania kanalizacji deszczowej
  • współpraca z właścicielami cieków wodnych
  • działania prewencyjne zapobiegające podtopieniom terenów miejskich
  • wymagania w zakresie zagospodarowania wód opadowych i roztopowych w decyzjach administracyjnych wydawanych przez organy administracji architektoniczno-budowlanej
  • rola ogrodów deszczowych w zagospodarowaniu wód opadowych

Michał Zastrzeżyński

Utrzymanie zielonych terenów miejskich

10.50 – 11.40

  • opis przedmiotu zamówienia obejmujący w szczególności:
    • wycinkę, cięcia pielęgnacyjne i sadzenie drzew, usuwanie samosiewów
    • uzupełnianie nasadzeń roślin
    • pielęgnację niskiej zieleni przyulicznej
    • konserwację, koszenie i wykaszanie brzegów rzek, potoków i rowów na terenie miasta
    • koszenie nawierzchni trawiastych i poboczy dróg gminnych
    • odchwaszczanie rabat kwiatowych na terenie miasta
    • aranżację rabat kwiatowych bylinami i krzewami ozdobnymi
  • podział zamówienia na części (uzasadnienie w SWZ)
  • warunki udziału w postępowaniu umożliwiające weryfikację wykonawców
  • przykłady pozacenowych kryteriów oceny ofert
  • rażąco niska cena w wyjaśnieniach wykonawcy
  • istotne elementy umowy zabezpieczające interes zamawiającego z jednoczesnym poszanowaniem praw wykonawców
  • na co zwrócić uwagę w procesie świadczenia usługi przez wykonawcę (m.in. odbiory, gwarancja)?

dr Jarosław Rokicki

Przerwa

11.40 – 12.10

Letnie i zimowe utrzymanie dróg gminnych

12.10 – 13.00

  • podstawy prawne przy udzielaniu zamówień publicznych w tym zakresie
  • obowiązki zarządców dróg i właścicieli nieruchomości i ich odpowiedzialność
  • ważne z punktu widzenia specyfiki przedmiotu zamówienia warunki udziału w postępowaniu i kryteria oceny ofert
  • elementy wpływające na kalkulację ceny

Magdalena Wedelstedt

Udzielanie zamówień na zakup energii elektrycznej, gazu i ciepła

13.00 – 13.50

  • jakie są możliwości udzielenia zamówienia na zakup mediów?
  • jak poprawnie przygotować postępowanie w przypadku zamówień na energię elektryczną, m.in.:
    • jak przeprowadzić analizę potrzeb i wymagań?
    • jak opisać przedmiot zamówienia?
    • jak oszacować wartość zamówienia?
  • jakie zapisy powinna zawierać specyfikacja warunków zamówienia?
  • jakie są zasady i warunki zmiany sprzedawcy energii lub paliw gazowych?

Agnieszka Szulakowska

Zagadnienie rażąco niskiej ceny na tle usług komunalnych

13.50 – 14.40

  • pojęcie rażąco niskiej ceny
  • kiedy istnieje obowiązek wezwania wykonawcy do złożenia wyjaśnień?
  • na co zwrócić uwagę przy ocenie wyjaśnień wykonawców świadczących tego typu usługi?
  • prawidłowość skalkulowania ceny oferty na usługi komunalne
  • konsekwencje odrzucenia oferty dla realizacji zadań gminy

r. pr. Agnieszka Matusiak

Zakończenie Forum

14.40

Wśród prelegentów